BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 24, 2011

al fatihah....

inalillah wa innalillah hirojiun....


al-fatihah....






semalam kurang sudah ahli dalam persatuan nenek2 aku.....setelah menderita sakit tua selama lebih kuramg 2 tahun...akhirnya embah jiah pergi jua.....arwah adalah embah aku belah abah.....dan juga emak mak.....sunnguh aku agak terkilan sedikit sebab takder kat sisi arwah sebelum arwah menghembuskan nafas terakhir....namun aku redha kerana embah pon dah lamer menderita.....


sedara aku cakap yakni k.na....embah menghembuskan nafas terakhir kira 5 pagi (dats tyme i got her mess n call from my mom)...but before then dorg da cakap embah dah tenat tapi tym tuh kul 10-11...xkan lar aku nak redah tengah malam buta cari cab...kalo ader car sndri xper r huhu....k!!DROP,THE.SUBJECT!!

actually...tym aku dapat news yg embah dah xder..aku cam terpana..terkaku...x taw nak wat aper huhu...yelah tym tu pagi gler pkul 5..aku salu bangun subuh kul 6 lbih huhu..da r smlam tido lmbat..sbb x mo tdo even sbnrnya leth gler mlm tuh sbb gi outing huhu

tapi dengan pikiran yang x berapa nak center aku pon gi toilet n amik ayor wudhuk..e2pon setelah beberapa puluh minit aku terpikir dan termenung huhu...then aku tunggu azan subuh...tros aku adiahkan embah bacaan Yassin.....

aku kol my mon n cakap "ma..nak balik ker ni??"aku memang serba x kena sebab x sapa buleh amik aku...then my mom kater "pilihlah maner yg terbaik..kalu nak amik kamu pon x sapa boleh pergi nih"

huhu..oh ummi...kecewanyer..tapi x per..aku tetap gak nak pergi..apa nak jadi jadilah...
then aku decide nak balik kampung pagi tu juga...tros aku siap2kan beg....*besar kot luggage aku* huhu..

then aku x tersangka plak pergerakan aku yg tengah kemas2 barang tu mengejutkan roomates aku huhu..
'sorry guyz..i dont meant it'....dorang tanya aku kenapa ?? nak gi mana?? dengan muka cover macho aku juz cakap..opah aku da meninggal....huhu....

lepas aku kemas2...n call cab.....*sebaik uncle cab tu sudik amik aku kul 7 pagi tuh* huhu....dan untuk moment ni aku berterima kasih gler kat mates2 room aku sebab sudi mnx pinjam motor kat kawan lain sebab nak antar aku depan pintu yang memang jauh gler....huhu.....x sangka aku..baik gler...tanx girl!!!i really appreciate wat u all have done to me......lurvu u!!!

then bermulalah perjalanan yg penuh dengan hati yg gundahgulana dan libalibu...

"ada emergency apa adik??"tanya pak cik teksi tuh sambil drive kereta..

"nenek saya..dia baru meninggal...tu yang saya nak balik nih" sesopan mungkin aku jawab sebab aku memang xder mood gler nak chitchat di pagi buta nih huhu..

"oh..biler nak simpan??"

mula2 aku dengar memang pelik tapi sebaik aku teringat pagi tadi kawan aku pon baru tanya hal yang sama yelah bahasa kedah simpan maksudnyer kebumi...

"dorang kata dalam pukul 11-12 kot"

"sempat ke ni??"

"entahlah pakcik...insyaAllah sempat kot.."
sungguh aku benar2 mengharapkan dalam hati....

sampai jer kat sana *bus station* dalam pukul 8..aku tros kelam kabot cari bas...yelah sebab kawan aku kater bas paling awal kul 8.....so kalu aku dapat nek bas tu..xder lah lambat sangat sampai nanti...

sebab fesyen bas butterworth tuh bli tiket dalam bas so aku agak cuak gak r kalo ramai..sbb nanti xdapt sit..tapi sebek x ramai..tapi malu gak lar sebab 1st time aku nek bas ke butterworth dan dan 1st tym aku pakai baju kurung dengan luggage aku yg besar gedabak yang aku hurung memang agak malu.....huhu....

then..dalam sejam perjalanan akhirnya aku sampai ke destinasi....turun2 bas jer aku terus cari bas ke kk...sbb agak x biasa aku serbu je maner kaunter yg ader...agak banyak r.....sebek ader akak tuh cakap..

"nak gi maner dik??kk ke kaunter 15 dik"

huhu sebaik ader penyelamat....aku pon bli tket sebaik ader.....

"duit kecik ader x dik? adik pergi beli paper dulu then baru dtg tiket banyak lagi nih"

-huh...ngek btol...aku x nmpk mner2 kedai nk bli paper pon huhu...ala lagi singgit jer nih....ahh..guner je lah sinngit ni..*aku bukak wet singgit berbentuk lurve lam wallet aku*..banyak songeh tol makcik ni....huh!!

then aku tungu..dan tunggu..akhirnya..bas yang aku tunggu pon datang..lam pkul 9.30 aku pon nek bas..
tengah lam bas tuh.....mak aku kater dorang da nak tanam..aku sedih gler..ye lah...sikit lagi nak sampai...tapi yelah nak wat macam mana..xkan nak simpan lama2..aku nih cucu jer...bukan anak pon...lagipon kalu tunggu lama2 sian embah...apa yang aku mampu buat juz berdoa dalam hati semoga aku cepat sampai jer huhu....

biler sampai jer....aku pon amik cab tros ke rumah embah......tapi pak cik tuh dah lar perli aku siap tanya lagi...
"dari mana dik??macam baru balik dari luarnegara jer"

aargh!!!NGEK tul pak cik teksi nih....sebok jer..dah la pulak tuh dok membebel e2 ini..aku punyer ler nak cepat...yang dia nak duduk atas kerusi pon ambil masa 5 minit....sebaik ler org tua..kalu x huhu...tapi ahh.. maner leh jadi nih..

"pakcik boleh cepat sikit x??saya nak gi tengok nenek saya yang da meninggal ni"
GOTCHA!!!huhu.....akhirnya tersembur gak......

pastu sampai jer destinasi aku bagi pakcik tu wet..dan lagi sekali xder duit kecik!!apa lah masalah kat dunia nih!!asyik2 xder duit kecik...duit pecah...lain kali serve free jer...boleh??hhu...

sebaik ader pak lang tros aku soh dia bayarkan dulu....

dan dengan langkah cool dan luggage besar tu aku sorong..1st aku nmpak mak aku*rabun ayam sket*...
then tetiber aku dengar cousin2 aku jerit kat muka pintu..

"senpai...senpai...cepat....dorang dah nak kebumi mbah dah"

aku biler dengar word time tuh...mencicit aku lari.....aku x kire dah pandangan orang lain masa tuh...*aku aser macam wat drama swasta x berbayar pon ader huhu*...tros aku serbu ke arah arwah.......

huhu...dorang dah ikat....tengah dorang bukak kan balik ikatan tuh..aku salam dengan ibu saudara aku...berdebar giler time tuh...dan akhirnya...

'embah....yong teko ki mbah..maafkan nyong yo mbah....halalkan kabeh mangan ngombe nyong....nyong sayang embah'-hanya e2 aku mampu lafazkan dalam hati ketika aku mencium dahi embah yang memang dah sejuk gler.....

lepas jer aku cium..aku tros berpaling da ntah kenapa..air mata aku tros berair....huhu....aku da tahan dah...dan sendu aku menjadi2 biler mak aku datang peluk aku..huhu...kuat gler aku teroyak..siap terbatuk2 lagi*batuk n selsema aku mmg baru jer semboh*...ngee...biler pikir2 balik malu gler huhu....tobat x terniat langsung aku nak wat macam tuh...huu....

dan abis jer dorang ikat balik....embah pon di hantar ke tanah perkuburan....aku pon ikit sekali..tapi tyme tu aku tengah berdarah....boleh ker gi??ahh....belasah je lah huhu..

dan abis jer...kami pon pulang ke rumah dan buat kenduru tahlil...
seterusnya aku cerita lagi kenpa aku menangis beriya?? dan ader sedikit lucu ketika bacaan dibacakan biler sebut nama embah...dan juga konflik2 yang melanda...

oklah....nak siap2..untuk kenduri tahlil malam yang kedua...

semoga embah ditempatkan di tempat orang2 yang beriman..aminn....



0 contengan: