BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, February 3, 2011

lurve n married

assalamualaikum...today i want to share some of my collection about 'falsafah' hihi..actually i found this story or conversation from one of my novel...actually not novel by me..i just buy it like others person hihi.....event though  the story in the novel little bit disappointed me because the ending 'tergantung' huhu...but i really lurve some of the content like this conversation...so...enjoy ^_*




suatu ketika Plato terlibat dalam perbincangan dengan gurunya....


plato bertanyakan makna cinta dan gurunya pun menjawab.......

"masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu ranting yang menurutmu paling baik, tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kebelakang. pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut, "
maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato tanpa membawa sebarang ranting pun. gurunya bertanya, maka jawab Plato...
" saya sebenarnya sudah menemui ranting yang bagus, tapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. tetapi setelah berjalan ke depan ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik. maka saya keluar dari hutan tanpa membawa apa-apa " 

guru itu pun berkata, "itulah cinta. " 


lalu Plato pun bertanya apakah makna perkahwinan.....

guru pun menjawab......
"sama seperti ranting tadi namun kali ini kau haruslah membawa satu pohon yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan."
maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato dengan membawa pohon yang tidak terlalu tinggi juga dan tidak terlalu rendah...

gurunya pun bertanya, maka jawab Plato..
"saya bertemu pohon yang indah daunnya, besar batangnya...tetapi saya tidak dapat memotongnya dan pastilah saya tidak mampu membawanya keluar dari hutan....akhirnya saya tinggalkan. kemudian saya menemui pohon yang tidak terlalu buruk dan tidak terlalu tinggi dan saya fikir mampu membawanya kerana mungkin saya tidak akan menemui pohon seperti ini di depan sana. akhirnya saya pilih pohon ini kerana sya yakin mampu merawatnya dan menjadikannya indah,"
 lalu sang guru berkata, "itulah makna perkahwinan"


begitu banyak pilihan di depan kita seperti pohon2 berserta rantingnya di dalam hutan, tapi kita mesti menentukan satu pilihan dan bila terlalu memilih..............tidak satu pun akan kita dapat, kerana kesempatan itu banyak sekali dan kita harus terus maju seperti waktu yang beredar ke depan yang tidak pernah tersimpan pada hari semalam, kelmarin ataw bersemayam pada masa lalu kita


~ aku, dia, cinta ~

p/s>>>>lepas aku bacer benda nih aku salu terpikir dan terus terpikir..so reader pikir2kanlah hahaha.....








   




0 contengan: